BİLİMSEL BİLGİYE ERİŞİMİN ÖNEMİ VE
TÜRKİYE’DE EĞİTİM ARAŞTIRMALARI VERİ TABANI
Doç. Dr.
Doğan Atılgan
Bilimsel bilgi ve bu bilgiye hızlı, doğru ve ucuza erişmek, ülkenin kalkınması açısından da ne kadar önemli olduğu bilinen bir gerçektir. Aykut Göker tarafından yapılan iki saptama bilginin ekonomik gelişme ile yeni ekonomi kavramlarındaki önemini açık bir şekilde ortaya koymaktadır.
Yapılan
ilk saptama: “Sanayi, çağımızda teknolojik gelişmelere paralel olarak köklü
değişmelere uğramaktadır. Ancak bilginin yönlendirdiği ekonomide, bilgi,
yalnızca yüksek teknolojiler için değil, dönüşüme ayak uydurmak zorunda olan
düşük teknolojili sanayii dalları için de kritik önem taşır.” (Göker :2000)
İkinci saptama ise, teknolojik yenilenmede bilginin önemi ile ilgilidir.
“İnovasyonda belirleyici olan teknolojik inovasyondur. Teknoloji ise bir bilgi
kategorisidir. Çağımız teknolojisinin bilgi kaynağı ise bilimsel bilgidir. Bu
nedenle günümüzün üretim ekonomileri bilgiye dayalı ya da bilginin
yönlendirdiği ekonomi olarak nitelenmektedir. Bilgiye dayalı ekonomide can
alıcı nokta bilgiye erişmek ve erişilen bilginin kullanımı sonucunda yeni bilgi üretmektir.”
Burada anlatılmak istenen ekonomik
etkileri olan inovasyonların
(yeniliklerin) çoğu, mevcut bilginin, yeni ürün ve üretim yöntemleri
biçimindeki bileşimleridir. Bu dönüşüm sürecinin iyi işleyebilmesi için süreçte
yer alan unsurlar bilgiye çabuk, kolay ve ucuza erişebilmelidir
Bir ülkenin ekonomik ve teknolojik
gelişmesinin temel taşı olan bilgi, insanlığın başlangıcından beri çeşitli tür
ve düzeylerde var olmuştur. Sanayi devrimi ile başlayan hızlı kalkınma bilginin
de hızla armasına neden olmuştur. Bilginin varlığını sürdürmesi ve istenilen
yararın sağlanması için kayıt edilmesi ve sonraki kuşaklara aktarılması
önemlidir. Başlangıcından günümüze taş üzerinden başlayarak çok değişik
ortamlara çok değişik yöntemlerle kaydedilen bilgi, Bilgi ve İletişim
Teknolojileri (BİT)’ nin gelişimi ve bilginin her alanında yoğun olarak
kullanılmaya başlanması ile farklı bir boyut kazanmıştır. Hızla artan bilginin kayıtlı
olduğu basılı ve elektronik bilgi kaynaklarının çeşitliliği ve buna bağlı
olarak her yirmi yılda ikiye katlanan bilimsel bilginin denetimi,
sınıflandırılması ve erişimi de büyük sorun olarak karşımıza çıkmıştır.
Bilginin denetimi, sınıflandırılması
ve erişiminde yaşanan sorunlar bilgiyi
hizmete sunan bilgi yöneticilerinin teknolojik gelişmelerden yararlanmalarını
zorunlu hale getirmiştir. Bilginin sağlanması, depolanması, denetimi,
düzenlenmesi ve hizmete sunulmasında kullanılan bilgisayar ve teknolojik diğer
araç-gereçlere de bilgi ve iletişim teknolojileri ortak adı
kullanılmaktadır.
Bilginin denetimi, düzenlenmesi ve
bilgiye erişimde BIT kullanılabilmesinin temel koşulu da bilginin teknolojik
olanaklardan yararlanılarak kayıt edilmesi ve düzenlenmesidir. Bu aşamada
yapılması gereken bilginin elektronik ortamında kayıt edilmesi ve bir veri tabanı oluşturulmasıdır. Veri tabanları
kayıtların bibliyografik nitelemesi ve erişiminde son derece önemli olan veri alanlarından
oluşmaktadır. (Arslantekin : 1998 315)
Elektronik ortamda kayıt edilen
bilgiye erişim elle yapılan bilgi erişim yöntemlerinden daha hızlı, doğru ve
ucuz olmaktadır. İster elektronik isterse manuel olsun bilgiye erişimde temel
amaç denetim altına alınan bilginin tümüne veya ilgili olanlarına erişmektir.
Eldeki bilgilerin tümüne veya gereksinim duyulanlara zamanında erişmek ise
erişim uçlarının iyi belirlenmesi ve bunların belirli bir düzende kayıt
edilmesi ile mümkündür.
Ülkemizde bilginin düzenlenmesi ve
erişimi konusunda çeşitli sorunlar yaşanmaktadır. Bilginin hızla çoğalması ve
büyüklüğü ve bu bilgilerin tümünün denetim altına alınamaması bilgi erişimde en
başta gelen sorundur. Denetim altına alınan bilginin, belirli bir veri tabanına
kayıt edildiği halde erişim uçlarının iyi belirlenememesi ve tarama
stratejilerinin iyi saptanmaması da istenilen bilgiye doğru ve zamanında erişimi
engelleyen bir başka sorundur. Bununla birlikte var olan bilgilerin tümünü bir
veri tabanında toplamak ne olası, ne de gereklidir. Önemli olan araştırıcının
gereksinim duyduğu bilgiye en kısa
sürede ulaşmasıdır.
Dünya üzerinde var olan bilgi iki
şekilde karşımıza çıkmaktadır. Birincisi herhangi bir ortama kayıt edilmiş
bilgi, ikicisi ise üreticisinin beyninde bulunan henüz kayıt edilmemiş örtülü
bilgidir.
Bilgilerin büyüklüğü ve kayıt
edildiği ortamların çeşitliliği istenilen bilgiye hemen erişim konusunda
sıkıntılar yaratmaktadır. Bu nedenle de bilgiye erişimde hız ve doğruluğu daha
üst seviyelere çıkarmak için bilgi kaynaklarında sınıflamaya gidilmektedir.
Temel bilgi kaynakları arasında
kitaplar, süreli yayınlar, araştırma raporları ve akademik tezler, elektronik
bilgi kaynakları sayılabilir. Kitap süreli yayın ve araştırma raporları da
basılı ortamda olabileceği gibi elektronik ortamda da olabilmektedir.
Bu çalışma Türkiye’de eğitim konusunda üretilen araştırma raporları ve akademik
tezlere erişimi sağlamak amacı ile oluşturulan Türkiye Eğitim Araştırmaları
Veri Tabanını kapsamaktadır.
Bilindiği gibi araştırma raporları tez
vb. gri yayınlar kavramı içinde ele alınmaktadır. Gri yayın olarak adlandırılan
belgeler raporlar, patentler ön baskılar ve toplantı tutanakları, tezler,
çeviriler, standartlar olarak belirlenmektedir.(Bayır:1995: 1)
Gri yayınlar içinde yer alan
tezlerin çeşitli tanımları yapılmaktadır. Biz burada sadece Bunlardan bir
tanesine yer vereceğiz “Diploma veya yüksek öğrenim derecesi için akademik
çalışmanın bir parçası olarak hazırlanan bilimsel inceleme veya rapor”(Harrod’s
: 2000: 329).
İçerdiği bilgilerin araştırıcılar
için taşıdığı önem (özellikle lisans üstü ve doçentlik tezlerinde) nedeniyle
tezlerin bibliyografik denetimi ve hizmete sunulması dikkatle ele alınması
gereken bir konudur..
Dünya’da tezlerin denetimi ve
hizmete sunulması konusunda önemli çalışmalar yapılmaktadır. Pek çok Avrupa
ülkesinde tezlerin bibliyografik denetimi düzenli olarak yürütülmektedir. Bu
konuda UNESCO 1950 yılında aldığı bir kararla üye ülkelerde yapılan akademik
tezlerin listelenmesini önermiştir. (Uysal:1995:30)
Tezlerin bibliyografik denetimi ve
hizmete sunulması konusunda önemli bir çalışma da Amerika Birleşik
Devletlerinde UMI (University Microfilms International) tarafından gerçekleştirilmektedir.
Bu çalışmada 1861 den günümüze 2.3 milyondan fazla doktora ve yüksek lisans
tezi tam metin olarak saklanmaktadır. Veritabanında kayıtlı bulunan tezlerin
özet bilgileri ve tezin ilk 24 sayfası, veri tabanına abone olanlara ücretsiz
olarak açıktır. (Dissertation Abstract)
Ülkemizde tezlerin bibliyografik denetimi
konusunda ilk çalışma TÜRDOK tarafından 1975 yılında başlatılmıştır. Merkeze
gelen tezlerin bibliyografik kimlikleri “Tez duyuru bülteni” adıyla 4 sayıda
yayınlanmıştır. 4. Sayıdan sonra yayımı durdurulan bültenden sonra 1983 yılında
kurulan YÖK dokümantasyon merkezi bu işlevi üstlenmiş ve 1987-1995 yılı
tezlerinin bibliyografik bilgilerini kapsayan basılı bibliyografyalar
yayınlamıştır. Bu yıldan sonraki tezlere ilişkin bilgiler de yine YÖK
Dokümantasyon merkezi tarafından elektronik olarak hizmete sunulmaya
başlanmıştır
YÖK Dokümantasyon Merkezinin Tezlerin
bibliyografik bilgilerini hizmete sunması yanında bu hizmeti YÖK dışında kimi
kurum ve kuruluşlarca da yapılmaktadır. Bunların başında Milli Kütüphane
gelmektedir. Milli Kütüphane kendisine çeşitli yollarla ulaşan tezlerin
bibliyografik bilgilerini kendi kataloglarında hizmete sunmaktadır. Ayrıca
Sağlık Bakanlığı Hıfzısıhha Enstitüsü,
Tarım Bakanlığı Tarımsal Araştırma ve Geliştirme Merkezi, Üniversite Kütüphane
ve Dokümantasyon Daire Başkanlıkları da genel olarak bibliyografik tez
bilgilerini basılı ve elektronik ortamda hizmete sunmaktadırlar.
Bibliyografik olarak
gerçekleştirilen bu çalışmalar yanında yine kimi Üniversite kütüphaneleri ve
kütüphanecilik bölümlerinde tezlerin tam metin olarak hizmete sunulması
konusunda da çalışmalar yapılmaktadır. Ancak tezlerin tam metin olarak hizmete
sunulmasında telif hakkı sorunu hâlâ tartışılmaktadır. Bazı maddeleri değiştirilerek 21.2.2001 tarih ve 4630 sayılı
‘Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’(resmi gazete: 2001: 24335) nda telif hakkına
ilişkin farklı maddeler yer almaktadır. Eser sahibi eseri oluşturan
kişidir(madde 8) ve eser hakkında malumat eser sahibine aittir(madde 18)
denilirken. Eserin herhangi bir ticari amaç gütmeden çoğaltılmasına izin verilmektedir.(madde 38).
Anılan
yasa maddelerinden de anlaşılacağı gibi ticari amaç gütmeyen ve bilimsel
araştırmalara olanak sağlamak amacı ile tez vb. araştırma sonuçlarının
çoğaltılması ve yayımlanması olanak dahilindedir.
Çeşitli
araştırma kuruluşları ve bilgi merkezleri bilgiyi yayma ve araştırıcıların
bilgi ihtiyacını karşılamak amacı ile akademik tezlerin de bibliyografik bilgi
ve özetlerini hizmete sunmaktadırlar. Kimi bilgi merkezleri de anılan bilgilere
ek olarak araştırmaları tam metin olarak hizmete sunulabilmektedir.
Ülkemizde tezlerin tam metin ve/veya
bibliyografik olarak hizmete sunulmasına yönelik yapılan çalışmalar yukarıda
belirtilen TÜRDOK ve YÖK örneğinden öte gidememiştir. Bu kurumlardan YÖK
Dokümantasyon Merkezi kendisine üniversitelerden ulaştırılan tezlerin
bibliyografik olarak hizmete sunulmasını sağlarken, TÜBİTAK 1975-1979 yılları
arasında temel ve uygulamalı bilimler konularında ‘Tez Duyuru Bülteni’ adıyla
aylık bir yayın çıkarmıştır. Bu yayında kapsamındaki tezlerin bibliyografik
kimlikleri yer almıştır. Bunlardan başka son yıllarda üniversite ve araştırma kütüphaneleri ile kimi
araştırma merkezlerinde kendi üniversite ve kurumlarında yapılan tezlerin
bibliyografik bilgileri ve/veya içerikleri tam metin olarak kendi web sayfalarında
hizmete sunulmaktadır.
Bu
genel çerçeve dışında ülkemizde konu bazında tez ve araştırmaları derleyip hizmete sunan bir
çalışmaya literatürde rastlanmamıştır. Literatürdeki bu boşluğu doldurmak ve
yurt dışında ERIC veri tabanına benzer bir çalışma ile yola çıkılan bir projeden
söz etmek istiyorum.
Tez ve bilimsel
çalışmalarda yer alan bilgilerin önemi ve güncelliği ile araştırıcılar için
taşıdığı önemi daha önce vurgulamıştım. Bu çalışmalara konu bazında erişimi
sağlayan bir çalışmanın bulunmamasından
hareketle Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire
Başkanlığı (EARGED) bünyesindeki Araştırma Şubesi Derleme Ekibi 2000 yılında
bir proje başlattı. Projenin amacı Başkanlığın web sayfasında şöyle
belirtilmektedir: “Türkiye'de yapılan eğitimle ilgili bilimsel araştırmaları
derleyerek bir veri tabanı oluşturmak ve bu veri tabanı ile yurt içi ve yurt
dışında bilgiyi üretenler ile kullananlar arasında köprüyü kurmak amacıyla,
Türkiye Eğitim Araştırmaları Veri Tabanı adlı bir çalışma başlatılmıştır. Bu
çalışma, eğitimle ilgili karar vericilere alternatifler sunacak ve bilginin
paylaşımını artıracaktır. Böylece araştırmacıların daha önce araştırılmış
konuları yakından takip edebilmeleri ve araştırılmamış konulara yönelmeleri de
sağlanmış olacaktır”(Meb.gov.tr.)
Projeye
2001 yılında başlanmıştır. İlk olarak
geriye dönük beş yıllık tezlerin hizmete sunulması plânlanmıştır.
Çalışma güncel olarak hizmetin devamını da içermektedir. Bu çalışmayı
diğerlerinden ayıran en önemli özellik; tez ve araştırmaların bibliyografik
künyeleri dışında İngilizce ve Türkçe özlerinin de veri tabanında hizmete
sunulmasıdır.
Çalışmanın başlangıcında YÖK
Dokümantasyon merkezinde bulunan eğitim konusundaki tezlerden 1996 yılında günümüze
kadar yer alan tezlerin bibliyografik künyeleri tesbit edilmiştir. Bu tezlerin İngilizce
ve Türkçe özetleri ile iç kapaklarının da fotokopileri alınarak bibliyografik
doğrulamaları yapılmıştır. Bu künyeler sağlanan kütüphane otomasyon programına
girilerek veri tabanı oluşturulmuştur. Özetler
ise OCR yöntemi ile taranarak
künyelerle ilişkilendirilmiş ve veri tabanına eklenmiştir.
Eğitimle ilgili akademik tezlerden
YÖK bünyesi dışında kalan araştırma
geliştirme kurum ve kuruluşları ile Harp Akademileri ve Sağlık Bakanlığı
bünyesinde yapılanlarında çalışmaya dahil edilmesi çalışmanın bir başka
boyutunu oluşturmaktadır. İlk aşamada TODAİE ve uzmanlık tezleri hazırlanan DİE
ve DPT’de yapılan eğitim konusundaki tezler de veri tabanına dahil edilmiştir.
Harp akademileri ve Sağlık Bakanlığında yapılan tezler veri tabanına ikinci
aşamada alınacaktır.
Bu veri tabanının kapsamı bakımından
önemli bir başka boyut da üniversitelerde yapılmış ancak YÖK Dokümantasyon
merkezine ulaşmamış tezlerin de veri tabanına dahil edilmesidir. Bu amaçla Lisans
üstü düzeyde eğitim veren üniversitelerin kütüphane katalogları taranarak
üniversitelerde yapılan tezlerin künyeleri tesbit edilmiştir. Bu künyeler YÖK
Dokümantasyon Merkezinden alınan künyelerle karşılaştırıldıktan sonra veri
tabanında bulunmayan tezler üniversitelere gidilerek ya da resmi yazışmalar
sonucunda iç kapak ve özetlerinin
fotokopisinin elde edilmesi hedeflenmiştir. Böylelikle YÖK Dokümantasyon
Merkezine ulaşmayanlar da elde edilmiş olacaktır. Bu çalışmaya öncelikle
İstanbul’daki üniversitelerden başlanmış, bu kapsamda İstanbul Üniversitesi ve
Marmara Üniversitelerinin künye karşılaştırılmalarına başlanmıştır.
Veri
tabanı Milli eğitim Bakanlığı web sayfasından EARGED altında şubat 2002
tarihinde deneme olarak araştırıcıların hizmetine sunulmuştur.
Bu proje kapsamında YÖK
Dokümantasyon Merkezinden 6215 tez belirlenmiş bu tezlerin bibliyografik
künyelerinin doğrulamaları yapılarak tezlerin Türkçe ve olanların İngilizce
özetlerinin fotokopisi elde edilmiştir. YÖK’den alınan tezlerin yanında diğer
araştırma merkezlerinden de 60 adet tez veri tabanına dahil edilmiştir. Elde
edilen tezlerden 2265 tanesinin veri girişi yapılmış ve özetleri ile tamamlanan
1009 tanesinin internet üzerinden yayımı sonuçlandırılmıştır. Veri tabanına
ayrıca EARGED Araştırma şubesi tarafından desteklenen tezler ve diğer
araştırmalar da tam metin olarak aktarılmaya başlanmıştır. Bununla birlikte web
sayfasından yapılan duyuru ile araştırmasının tam metin olarak yayınlanmasına
izin veren ve tezlerini elektronik olarak Başkanlığa ulaştırılan araştırmacıların
çalışmaları da tam metin olarak yayınlanacaktır.
Veri tabanından araştırıcılar anahtar kelime, konu başlığı, yazar adı, eser
adı, üniversite vb alanlardan tarama yaparak erişim sağlayabilirler. Veri
tabanından erişilen tezlerin bibliyografik künyesi ile özetlerine ulaşmak
okumak mümkündür. İzin verilen tezlere tam metin olarak da veri tabanından erişilebilir.
Veri tabanında tem metin yer almayan çalışmalara ulaşmak isteyenler veri
tabanında tezin bulunduğu merkez ve yer numarası bilgilerinden
yararlanarak erişim sağlayabilirler..
Projenin önemli bir başka boyutu da
tez dışında kalan araştırmaların yansıtıldığı makalelerin bibliyografik
künyeleri ile özetlerinin aynı veri tabanı üzerinden araştırmacıların hizmetine
sunulmasıdır. Bu amaçla özellikle üniversite ve araştırma birimlerince
yayınlanan, hakemli bilimsel dergilerde yayınlanan eğitim konulu makalelerin
tesbitinin gerçekleştirilmesidir. Bu amaçla eğitim kurumları ve bilimsel
kuruluşlara yazı yazılmış, Milli Kütüphane tarafından yayınlanan Makaleler
Bibliyografyası veri tabanından yararlanarak hakemli bilimsel dergilerin
tesbiti gerçekleştirilmiştir. Dergilerdeki makalelerin tesbitinde de yine ilk
aşamada başlangıç yılı olarak 1996 yılı esas alınmıştır. Bu çalışmalar
sonucunda da 1893 adet makalenin künye tesbiti yapılmıştır.
Sonuç
Çalışmayı Türkiye’de eğitimin planlayıcı ve uygulayıcısı
en üst kuruluş olan Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde ve uzman bir ekip
tarafından yürütülüyor olması bu projenin önemli bir boyutunu oluşturmaktadır.
Ekibin uzmanlığı bilginin düzenlenmesi ve erişimi konusuna önemli bir katkı
sağlamaktadır. Ekibin başlangıçtaki
gücünü zamanla yitirmesi ve ekipte yer alan elemanların bir kısmının başka
birimlerde görevlendirilmesi ve EARGED’in Bilgi ve İletişim Teknolojileri konusunda
yeterli olanaklara sahip olmaması projenin geleceği hakkında kimi olumsuz
düşüncelere neden olmasına karşın Ülkemizde böyle bir çalışmanın başlamış ve
yavaş da olsa yürüyor olması önemlidir. Bu çalışma benzer diğer çalışmalara
kaynaklık oluşturması açısında da önemli bir işlev üstlenmektedir.
Kaynakça
Arslantekin, Sacit.
(1998) “Kütüphanelerde Bilgisayar
kullanımı: Veri tabanlarına bilgi depolama ve erişimde dikkat edilecek temel
noktalar” Türk kütüphaneciliği, 12. 4,
Aykut Göker.(2000) “Bilgiye
Dayalı Ekonomi ve Türkiye açısından
durum” elektronik adres. http://mimoza.marmara.edu.tr/~asoyak/AYKUTGOKERsun%5B1%5D.doc
Bayır, Didar. Gri Yayınlar:
tanımlama, sağlama; Bibliyorafik sunuş ve işlemler. İstanbul: TKD İstanbul
Şubesi, 1995.
Dissertation Abstract. http://wwwlib.umi.com/dissertations/intrial/gateway
; Unibilgi. Ankara Universitesi, 12. sayı .elektronik adres http://www.ankara.edu.tr/kutuphane/unibilgi/2002
Resmi Gazete(2001). Fikir ve
Sanat Eserleri Kanununun bazı maddelerinin değiştirilmesine ilişkin kanun.
3.3.2001/24335(mükerrer)
Harrod's
Librarians' Glossary and Reference Book (2000) 9th ed. /Comp. by Ray Prytherch.
Aldershot: Gower Publishing.
EARGED. Elektronik adres[http://earged.meb.gov.tr/]
Uysal, Neşecan(1996).
“Kütüphanenin Eğitimdeki Yeri”, T.K.D.B., (35) 3,