
18 Heinrich Böll Stiftung / Türkiye

Gülseren Adaklı
Born in 1966 in İskenderun, 
Adaklı graduated from 
Gazi University’s Faculty of 
Communications in 1988. She 
went on to work at the pro-
duction and news departments 
of media outlets such as TRT, 
Hürriyet Production, THA and 
ATV. In 1995, she joined the 
Faculty of Communications 
at Ankara University as a 
research assistant. Adaklı 
submitted her master’s thesis 
entitled Reality Shows in 
Turkey in 1998 and her PhD 
thesis Ownership and Control 
in Turkish Media Sector 
(1980-2003) in 2003. Since 
2010, she has been giving 
lectures at Ankara University 
on media policies, the history 
of communications, and politi-
cal economy of the media and 
culture.

CAPITAL AND CAPITALISTS IN TURKEY

Media capital and ultra-cross media ownership
                                                                                                                        

Gülseren Adaklı

stepping into other media. For instance, a 

holding company dominant in the music 

industry might invest in book publishing or 

cable TV industries with a view to compen-

sate the cyclical slowdown in the former by 

pro�ting from growth in the latter. Once a 

taboo, the wave of neoliberalism turned this 

into a legitimate aspiration.2 

Ultra-cross media ownership is when a 

holding invests in the media as well as other 

industries. In general, Turkish media outlets 

guarantee investments outside the media. 

Such holdings may capitalize on their power 

in the media to take part in public tenders, 

government incentives and allocations, and 

privatizations. 

�is “new media architecture” has been 

gaining momentum in Turkey and across the 

world since the 1980s.3 Some claim that the 

media should not serve the interests of the 

government or business, but that of the ge-

neral public; the media should contribute to 

an egalitarian and democratic social order. 

However, the new media architecture disre-

gards public good. �e relationships of me-

dia companies with other industries make 

media outlets cautious about any content 

which might jeopardize such joint interests. 

Power hubs (i.e., governments, bureaucracy, 

companies, and regulatory agencies) capi-

talize on their media power to gain pro�t or 

political clout. 

“Pro-AKP media”: Media outlets 

instrumentalized more than ever

After the military coup in 1980, consecutive 

Motherland Party governments allowed ca-

pital to enter the media sector and the integ-

ration of the latter into the banking and �-

In the wake of the capitalist crisis of the 

1970’s, media investments gained momen-

tum and expanded in the 1980s and 1990s.1 

Media outlets, whose number dwindled, 

followed expansion strategies which accele-

rated three main types of integration.

Horizontal ownership occurs when a cor-

poration in a certain sector strives to control 

target audiences and markets in di3erent 

subsectors with multiple products/compani-

es. For instance, a corporation running a TV 

channel that appeals to the general public 

may also set up a news channel or speciali-

zed newspapers with speci�c target groups.

Vertical ownership is when a corporation 

tries to control the entire supply chain, from 

the procurement of raw materials or basic in-

puts to the delivery of the end-product to the 

consumer. When a single company manages 

to control the entire production process, a 

strong tendency towards monopolization 

appears in the sector.

Cross-media ownership refers to streng-

thening control in a certain medium by 

In Turkey, a dependent capitalist country, the 

media displays ownership and control patterns 

different from those in other parts of the world. 

Across the world, large media outlets tend to pursue 

profit just like companies in other industries, and 

media production accounts for a large part of 

their growth strategies. In Turkey, this is not the 

case. In Turkish capitalism, media investments are 

“instrumentalized” towards ulterior goals such as 

securing investments in other sectors and gaining 

political clout. 



19Heinrich Böll Stiftung / Türkiye

nance industries. Under AKP rule, the media 

industry has completely merged with manu-

facturing and services, resulting in a media 

complex dependent on the government. 

�e media has become more instrumen-

talized than ever before in Turkish history, 

displaying not only political parallelism,4 

but also upholding the objectives of the AKP 

government regardless of its own policies.5 

Accordingly, instead of the popular expres-

sion “biased media” (yandaş medya), I use 

the term “pro-AKP media,” which denotes an 

ensemble of political, social and economic 

relations. �e media owes its presence and 

clout to AKP, occasional con�ict with the 

government in the last ten years.6

During the Gezi protests, pro-AKP media 

outlets’ headlines were almost identical to 

one another, as can be seen in these publica-

tions of June 7, 2013.

Under AKP rule, certain media outlets 

su3ered from economic repercussions, such 

as hefty tax �nes. Two cases are the tax pe-

nalty of TL 3.7 billion handed to the Doğan 

Group in 20107 and the economic hardships 

imposed upon Taraf newspaper for its criti-

cal stance.8

Pro-AKP media outlets, which became 

signi�cantly visible from 2007 onwards, 

generate media content which serves go-

vernment purposes. �ey de�ne the terms 

of political debate through news reports and 

debate programs, but their in�uence extends 

beyond this. For instance, the Çukurova 

Group, which once controlled Akşam news-

paper and Show TV, succeeded in producing 

a new billionaire (Mehmet Sepil) in a single 

year thanks to its subsidiary Genel Energy, 

which was granted the right to extract and 

distribute oil in Iraqi Kurdistan.9 How would 

it be possible for this media boss to support 

an editorial line critical of the government’s 

Kurdish policy? �e example of Mehmet 

Emin Karamehmet will illustrate this, as will 

that of Ferit Şahenk, owner of the Doğuş 

Group, which drew criticism for its coverage 

of the Gezi protests.

Oil investments of Genel Energy in Iraqi 

Kurdistan. �e company is a subsidiary of 

Çukurova Holding, former owner of Show 

TV and Akşam newspaper.

Ferit Şahenk, owner of the TV channel 

NTV, was designated the richest man in 

Turkey in the Turkish edition of Forbes ma-

gazine in 2011. Şahenk also made it to the 

headline of the Zaman newspaper on April 

26, 2009.10

�e ways in which these media outlets 

act are very similar. For instance, according 

to the Law No. 3684 concerning the Radio 

and Television Supreme Council (RTÜK), 

media companies were unable to participate 

in public tenders. In 2001 the Doğan Group 

lobbied to allow media outlets to submit 

such tenders and to raise the limits on the 

foreign ownership of these outlets. Until the 

Law No. 6112 passed in March 2011, the le-

gislation was ambiguous and thus unreliable 

in the eyes of investors – especially foreign 

companies. All media companies expended 

immense e3orts to amend the law. Today 

business groups that own TVs, radios, etc., 

can submit public tenders without any 

problem as a result of this joint political 

campaign. Holding companies can step 

in and out of a critical industry such as 

the media without hurdles, because 

these “collaborative cartels”11 have left 

31 Mayıs gecesi anaakım 
medya Gezi protestolarını 
vermektense “Penguen 
Belgeseli” yayınlayarak 
direnişi görmezden 
geldi. Penguenler Gezi 
eylemcilerinin simgesine 
dönüştü.

These identical headlines 
are taken from pro-AKP 
newspapers on 7 June 2013, 
during Gezi Park Occupation. 
"I would sacrifice my life for 
democratic demands". 



20 Heinrich Böll Stiftung / Türkiye

Yıldırım, and the Prime Minister’s son Bilal 

Erdoğan urged the Cengiz-Limak-Kolin con-

sortium to acquire not the media assets of 

Çukurova Group but those of Sabah-ATV.14 

When Umut Oran, an Istanbul MP from 

Republican People’s Party submitted a par-

liamentary inquiry on this acquisition the, 

Presidency of Telecommunication and Com-

munication demanded that the text of the 

inquiry be removed from the MP’s personal 

web site!  

Transfer of the media companies of Çuku-

rova Group: Obliged to abandon his banking 

investments in 2002, Mehmet Emin Kara-

mehmet was left with Turkcell and Digitürk 

as his most important companies. Media 

outlets such as Show TV, Skytürk and the Ak-

şam newspaper posted huge losses, and were 

unable to pay employee salaries for months 

on end. On May 24, 2013, the Security Depo-

sit Insurance Fund seized the Group’s media 

companies, and almost immediately, Show 

TV was sold for a ludicrously low sum to 

Turgay Ciner, who enjoyed strong relations 

with the government. �e other media out-

lets such as Akşam newspaper and Skytürk 

channel15 were �rst bought by a consortium 

among the construction companies Cengiz-

Limak-Kolin, which had also been awarded 

the public tender for the construction of the 

third bridge over the Bosphorus. As soon as 

the news of the acquisition became public, 

Limak’s owner Nihat Özdemir announced 

that they had cancelled their decision to buy 

the said companies. Finally, Ethem Sancak, 

who had brie�y stepped into the media in-

dustry in 2007 with the Star Media Group, 

made a comeback when he was most needed 

and acquired these companies.16 Upon the 

completion of the sales on November 21, 

2013, Sancak acquired Çukurova Group’s 

media companies with the exception of Show 

TV in return for 62 million dollars.17

Ethem Sancak, who openly admits that he 

reentered the media business to support PM 

Tayyip Erdoğan,18 had formed a joint-ventu-

re with the British company Alliance Boots 

back in 2001 to establish Hedef Alliance; 

then he sold all his shares in the company to 

Alliance Boots in 2013.19 

Ciner Media Group/Turgay Ciner20: 

Turgay Ciner’s biggest media companies 

(Sabah-ATV) were seized by the state in 

2007, after then he also established new me-

dia companies. His editorial line avoided any 

friction with the AKP government. �e senior 

managers intervened in any content which 

might jeopardize Ciner’s non-media invest-

ments. For instance, a popular quiz show at 

Under the AKP (Justice and Development Party) 

rule, the media industry has completely merged with 

manufacturing and services, so that the government 

has been able to create a media complex organically 

dependent on itself. The media has become more 

instrumentalized than ever before in Turkish history. The 

said media complex not only displays political parallelism, 

but maybe more importantly, always upholds the 

objectives of the AKP government regardless of its own 

political ideology or publishing/broadcasting policy.

aside their disagreements to support politi-

cal initiatives that pave the way for strategic 

investments in construction, contracting and 

energy. �erefore, it is necessary to investi-

gate who operates these holding companies, 

how they are enriched via public tenders, 

what kind of networks they create, and the 

role of the AKP government in this context. 

Prominent cases of ultra-cross 

media ownership 

�e handover of Sabah-ATV: �e Sabah-ATV 

handover sparked signi�cant debate. Estab-

lished by Dinç Bilgin, Sabah-ATV was ac-

quired by Turgay Ciner in 2002 before being 

seized by TMSF (Security Deposit Insurance 

Fund) in 2007. In 2008, it was transferred to 

the pro-AKP Çalık Group almost like a gift 

through a highly controversial payment met-

hod.12 In time, the Çalık Group came to su3er 

huge losses but was saved from its demise by 

the government. In December 2013, Sabah-

ATV was sold to the Kalyon Group, the rising 

star of the construction industry during AKP 

rule.13 

�e acquisition by Kalyon Group has 

led to many rumors. During the corruption 

probe initiated by the police on December 

17, 2013, many recordings were made public 

via the Internet, some of which suggest that 

the Minister of Transport at the time, Binali 

Bottom: The owner of NTV 
television Ferit Şahenk was 
listed number one in 2011 
Forbes Wealthiest People 
in Turkey. Şahenk was on 
the front page of Zaman 
newspaper on 26 April 2009. 



21Heinrich Böll Stiftung / Türkiye

the TV channel Bloomberg HT was disconti-

nued when its producer and presenter İhsan 

Varol posed questions that seemed to be in 

support of the Gezi protests. �e program 

was banned in the wake of the corruption 

probe of December 17.21 

Following the corruption probe, a so-

called “tape war” between the government 

and the Gülen sect started through disse-

mination of secretly taped conversations. It 

was then alleged that Ciner had close rela-

tions with Gülen. In a conversation leaked 

on the Internet on January 13, 2014, it was 

alleged that Ciner said the following: “�is 

newspaper will never publish a story which 

would compromise you… I shall never allow 

a piece which might embarrass his eminence 

(Fethullah Gülen).” 22 Even though the exact 

network of the Gülen sect remains unknown, 

Ciner’s Park Holding is known to have spon-

sored the Intercivilizational Dialogue Cong-

ress organized by the pro-Gülen Foundation 

of Journalists and Writers on June 6-7, 1997.23 

�e AKP government (read: the PM) ensured 

that its henchmen rose to managerial posi-

tions in the Group, possibly to increase its 

power. In 2012, Ciner acquired Kasımpaşa 

Sports Club24 and subsequently appointed 

Mehmet Fatih Saraç, known to be very close 

to the PM, to the boards of both the football 

club and the media group. �e leaks also 

showed that, on a day when the Gezi protests 

spread across the country, Erdoğan called 

Saraç in person and demanded the removal 

of a news scroll on Habertürk. A new piece of 

legislation concerning the Internet, passed 

just after the recordings were leaked, gave 

Presidency of Telecommunication and Com-

munication the right to prevent such leaks 

for good.25  

Milliyet’s June 3, 1997 edition indicates 

that Intercivilizational Dialogue Congress 

held in Istanbul was sponsored by Park Hol-

ding, Kentbank and THY.

The Leviathan of neoliberal  

capitalism

Ultra-cross media ownership denotes neoli-

beral capitalism’s intricate network of relati-

ons. �e media has been tightly constrained 

since the 1970s, jeopardizing freedom of 

expression and other civil liberties. �e AKP 

government used police power and media 

power to suppress the Gezi protests of June 

2013, and continues to block freedom of 

expression. However, although the owners-

hip structures of the media were realigned 

to support the AKP government, this was 

not enough to stop the Gezi protests. �us, 

the government sought recourse in heavy-

handed tactics, brandeding all international 

criticism as “conspiracy.”26 

�e Turkish media is an integral part of a 

group of abbreviations such as TOKİ (Public 

Housing Administration), HES (hydroelect-

ric power plant), AVM (shopping mall) and 

TFF (Turkish Footbal Federation), which 

form the basis of the collective capitalist 

class. �e social results of all this result in 

Pro-AKP media outlets, which became significantly 

visible from 2007 onwards, generate media content which 

conspicuously serves government purposes. In particular 

news outlets, months and years have passed without the 

slightest criticism of the AKP. They are able to define 

the terms of the debate through news reports and live 

debate programs, and thus the material and human 

resources of the country are brought under governmental 

control under pretexts such as “urban transformation” or 

“overcoming the energy crisis.”

Top: The "tapes", apex of 
surveillance society...
Below: News sites that covered 
CHP MP Umut Oran's questioning 
of the sale of Sabah-ATV 
media companies  were warned 
by Telecommunication and 
Communication Agency.



22 Heinrich Böll Stiftung / Türkiye

tion between the Gülen sect and AKP.n In hindsight, 
this idea seems to be vindicated with the develop-
ments following the operation probe of December 
17, 2013, which AKP circles called a coup by the 
Gülen sect. 

9 http://yenisafak.com.tr/
Gundem/?i=305755&t=28.02.2011 http://www.
genelenergy.com/operations/kurdistan-region-of-
iraq.aspx 

10 Ekrem Dumanlı and Turhan Bozkurt (26.4.2009): 
Türkiye, Batı’dan kopmuyor, (interview with Ferit 
Şahenk), http://www.zaman.com.tr/pazar_ayin-
konugu-ferit-sahenk-turkiye-batidan-kopmuy-
or_841538.html 

11 Bagdikian, Ben (2000), p. xv.
12 See Adaklı, Gülseren (2009).
13  Hacer Boyacıoğlu (20.12.2013): 100 milyar TL’lik 

ihale devi medyaya girdi, in: Hürriyet, http://www.
hurriyet.com.tr/ekonomi/25409671.asp; Hürriyet 
(20.12.2013): Sabah ve ATV Kalyon’a satıldı, 
http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/25407253.asp.

14 In Turkey, where the lack of reliable sources has 
become a very serious concern, these “leaks” are 
far from the norms of the famous whistelblower 
Julian Assange’s criteria of “scientific journalism”; 
however, one is obliged to take these as a start-
ing point. For Assange’s journalism, see Adaklı, 
Gülseren (2011): Wikileaks versus Kapitalizm?, 
in: Binark, Mutlu and Fidaner, Işık Barış (eds.): 
Cesur Yeni Medya. Wikileaks ve 2011 Arap 
isyanları üzerine tartısmalar, İstanbul, http://ekitap.
alternatifbilisim.org/files/cesur-yeni-medya.pdf. 
For leaked recordings concerning the Sabah-ATV 
acquisiton see http://haramzadeler.weebly.com/1/
post/2014/02/turkuaz-medya-fezlekesi.html (ac-
cessed on February 3, 2014)

15 In its decision dated January 16, 2014, the Compe-
tition Authority (Rekabet Kurulu) ruled that Ethem 
Sancak’s ES Mali Yatırım ve Danışmanlık A.Ş. 
(trade registry no: 750749) was allowed to acquire 
all the shares of Çukurova Group in T Medya 
Yatırım ve Sanayi A.Ş., Atlas Yayıncılık ve Ticaret 
A.Ş., Alem Radyo ve Televizyon Yayıncılık Ticaret 
A.Ş., Bilişim Radyo Televizyon Yayıncılık Sanayi 
ve Ticaret A.Ş., Sakarya Kent Radyo ve Televizyon 
Sanayi ve Ticaret A.Ş.,T Medya Magazin Yayıncılık 
Sanayi ve Ticaret A.Ş., T Medya Televizyon 
Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş., Karova Medya 
Sanayi ve Ticaret A.Ş., T Medya Pazarlama ve Dış 
Ticaret A.Ş., T Medya Baskı Teknolojileri A.Ş., Ad 
Grup Basın Servisleri ve Ticaret A.Ş.’ http://www.
rekabet.gov.tr/default.aspx?nsw=SdEReVrahMmoj
T7mo8o9zg==-H7deC+LxBI8=

16 Gazetecileronline.com (4.10.2013): Akşam ve 
Sky’ı AKP medyası mimarına sattılar, http://www.
gazetecileronline.com/newsdetails/11416-/Gazeteci-
lerOnline/aksam-ve-sky39i-akp-medyasi-mimarina-
sattilar 

17 Hürriyet (22.11.2013): Sancak, Akşam ile 
Skyturk’ü satın aldı, http://www.hurriyet.com.tr/
ekonomi/25178294.asp http://www.turkmedya.
com.tr/ 

18  Patronlar Dünyası (2013): Ethem Sancak: 
Medyaya Erdoğan’ı desteklemek için girdim, 
http://www.patronlardunyasi.com/yhaber.
asp?haberid=121933 

19  Songül Hatısaru (2013): İlacı İngilizlere sattı, 
Ruslarla Yandex’e giriyor, Milliyet, September 7. 
http://ekonomi.milliyet.com.tr/ilaci-ingilizlere-satti-
ruslarla/ekonomi/detay/1760124/default.htm 

20 http://www.cinermediagroup.com/index//en 
21  Radikal (23.12.2013): Kelime Oyunu yayından 

kalkıyor, 
 http://www.radikal.com.tr/hayat/show_tv_uc_pro-

grami_yayindan_kaldirdi-1167668 
22 Takvim (13.1.2014): Gülen’in skandal ses kaydı 

ortaya çıktı, http://www.takvim.com.tr/Gun-
cel/2014/01/13/gulenin-skandal-ses-kaydi-ortaya-
cikti

war, neglect of earthquake victims, “unsol-

ved” political murders, racism, anti-Kurdish 

sentiment, forced migration/displacement, 

murders of women and transsexual indi-

viduals, poverty, deprivation, and cultural 

impoverishment.

1 Ben Bagdikian associates this “attack into the 
media” with family companies’ decision to abandon 
various markets to get rid of their tax burden. 
Bagdikian, Ben (2000): The Media Monopoly, 6. 
edition, Boston, p. 11-13.

2 In 1975, the Federal Communications Commission 
(FCC) banned a company from controlling a daily 
newspaper, TV and radio in the same local market; 
however, it annulled this rule in 2007, thereby ac-
celerating the liberalization of the media industry. 

3 For further detail on the new media architecture, 
please see: Adaklı, Gülseren (2009): The Process 
of Neoliberalisation and the Transformation of 
the Turkish Media Sector in the Context of the 
New Media Architecture, in: Harrison, Jackie and 
Wessels, Bridgette (eds.): Mediating Europe: New 
Media, Mass Communications and the European 
Public Sphere, Oxford, New York, p. 286-317; 
(2006): Türkiye’de Medya Endüstrisi. Neoliberal-
izm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri, Ankara.

4 “Political parallelism” is a term used by Hallin and 
Mancini to indicate the distance between media 
outlets and political viewpoints in a country. Hallin, 
Daniel and Mancini, Paolo (2004): Comparing 
media systems: Three models of media and politics, 
Cambridge.

5 See Adaklı, Gülseren (2009): 2002-2008: Türk 
medyasında AKP etkisi, in:  Uzgel, Ilhan and Duru, 
Bülent (eds.): AKP Kitabı: bir dönemin bilançosu, 
Ankara.

6 Under the direction of Ahmet Altan (2007-2012), 
Taraf newspaper had given its support to the AKP 
government against military oversight. However, 
when the PM was seen to have a very close contact 
with the chief of general staff, the newspaper was 
still able to publish very critical headlines. Moreo-
ver, in times of dispute between the Fethullah Gülen 
movement and the government, the newspapers and 
TVs close to Gülen criticized the AKP very harshly.

7 CNNTürk (18.02.2009): Doğan Holding’e rekor 
ceza,  http://www.cnnturk.com/2009/ekonomi/sir-
ketler/02/18/dogan.holdinge.rekor.ceza/514295.0/
index.html While the Doğan Group was handed 
hefty tax fines and defanged, the pro-AKP media 
outlets were relieved of all tax burdens. Please see 
Taraf (24.06.2013): Vergide abidik gubidik işler, 
http://taraf.com.tr/haber/vergide-abidik-gubidik-
isler.htm 

8 A journalist friend of mine once suggested that the 
short history of Taraf, launched in 2007, could be 
interpreted as na fairly lucid reflection of the rela-

The AKP government made use of not only police power 

but also media power to suppress the Gezi protests which 

erupted in June 2013, and continues to suffocate the 

media’s freedom of expression in an outright fashion. 

However, although the ownership structures of the media 

were realigned to support the AKP government, it was 

not enough to put an end to the Gezi protests.



23Heinrich Böll Stiftung / Türkiye

23 Çakıroğlu, Perihan (1997): Fethullah Hoca’dan 
işadamı destekli din kongresi, in: Milliyet, June 3.

24  Tolga Arslan ve Volkan Öner (17.12.2013): 
Kasımpaşa Spor’un ‘başarı’ öyküsü, http://www.
habervesaire.com/news/kasimpasa-spor-un-basari-
oykusu-2634.html 

25  For a detailed analysis of the new censorship 
measures introduced by this legislation, please see 
Altıparmak, Kerem and Akdeniz, Yaman (2013): 
5651 sayılı Kanunun değişiklik tasarısının getirdiği 
değişiklikler üzerine bir değerlendirme, http://cyber-
rights.org.tr/docs/5651_Tasari_Rapor.pdf 

26 The PM criticized international media outlets 
which covered the Gezi protests and the govern-
ment’s stance towards the media. For example, 
see (16.6.2013) Başbakan Erdoğan’dan Batı 
Medyasına Eleştiri, http://m.amerikaninsesi.
com/a/1682948.html. The PM directly targeted 
the BBC journalists Paul Mason and Selin Giritli. 
For two examples of news stories which roused 
the ire of Erdoğan, see Mason, Paul (3.6.2013):  
Analysis: The hopes that blaze in Istanbul, http://
www.bbc.co.uk/news/world-europe-22752121 and 
Giritli, Selin (13.8.2013): Turkey media crack-
down: Who to blame? http://www.bbc.co.uk/news/
world-23628066.


