Ülkemizdeki
Bilgi Merkezlerinde Personel Yönetimi ve Personele Yönelik Karar Verme Durumu
* Malik Yılmaz
Giriş
Bilgi
merkezini oluşturan unsurlardan birisi de personeldir. Personel yönetimine insan kaynakları yönetimi de denilmektedir.
Personel yönetimi, yöneticilere örgütte yürütülen faaliyetler için gerekli olan
insan kaynağını sağlamanın ve bu kaynaktan en verimli şekilde yararlanmanın
yollarını gösterir. Yöneticilerin en önemli faaliyetlerinden birisi de, insan
kaynaklarının doğru seçimi ve onun belirlenen amaçlar doğrultusunda en iyi
şekilde yönlendirilmesi ve kullanılmasıdır. Personel yönetiminin temel konusu
örgütte bulunan ve faaliyetleri yürüten insan kaynağıdır. Personel yönetimi
veya insan kaynakları yönetimi temelde, “örgütle
çalışanlar arasındaki ilişkileri etkileyen tüm yönetsel kararları içermektedir.
Bunlar personel seçimi, performans ölçümü, personelin eğitimi ve
geliştirilmesine ilişkin kararlardır” (İnsan kaynakları..., 2000: 17). Daha
genel bir anlatımla personel yönetiminin içine personelin seçimi, işe alınması,
yerleştirilmesi, iş tanımı, ücret sistemi, hizmet içi eğitim, başarı ölçme ve
değerlendirme ve insangücü planlaması gibi konular girmektedir.
Personel yönetimi ve bilgi merkezleri
Personel
yönetimi veya insan kaynaklarının amacı, “stratejik
ve işlevsel olmak üzere iki açıdan ele alınabilir. İşlevsel açıdan insan
kaynaklarının yönetimi, örgütün iş gücü gereksiniminin karşılanması ile
ilgilidir. Buna eğitim, ücret ve maaş idaresi, kontrol sistemleri de dahildir.
Buna karşılık stratejik insan kaynakları genel olarak, seçilecek insanların
özelliklerinin analizi, onlardan oluşturulacak veya onlara verilecek değerler,
geliştirilmesi gereken ödüllendirme sistemi gibi faaliyetleri ele almaktadır”
(Özgen, 1992: 15). Bilgi merkezlerinde
personel deyince, diğer örgütlerde olduğu gibi, belirlenen amaçlara ulaşmayı
sağlayacak hizmetleri yürüten ve devamını sağlayan nitelikli ve nicelikli
insangücü anlaşılmaktadır. Bilgi merkezinde çalışan personelin mesleki bilgilere
ve bunları uygulayabilme becerisine sahip olması, gerekli ve yeterli bilgilerle
donatılması, bilgi merkezinde verilen hizmetlerin etkinliğini ve verimliliğini
arttırmaktadır. Nitelik ve nicelik yönünden yetersiz personele sahip olan bilgi
merkezleri, bilgi merkezini oluşturan diğer unsurlara sahip olsalar bile,
yapılacak faaliyetlerden ve verilecek hizmetlerden olumlu sonuç
alamayacaklardır. Bilgi merkezinde çalışan personelin nitelikli yani kalifiye
olması demek, onun kütüphanecilik veya bilgi ve belge yönetimi formasyonuna ve
bilgisine sahip olması demektir. Bu da, üniversitelerin ilgili bölümlerinden
mezun olan bireylerin hizmetlerdeki gerekliliğini ve yerindeliğini
göstermektedir. Bunun için yetkili kişiler, bilgi sunma hizmetinde çalışacak
personelin planlamasını yaparken, bu önemli noktayı göz önünde bulundurmalıdır.
Söz konusu özelliğin istenilen şekilde gerçekleşmesi durumunda, doğrudan
doğruya hizmetleri olumlu yönde etkileyecek ve sunulan hizmetlerle belirlenen
amaçlara ulaşma konusunda önemli yararlar sağlayacaktır.
Bilgi
merkezlerinde personel düzenlenmesi planlamaya bağlıdır. Bilgi merkezleri de
hizmet sunan veya üreten örgütler oldukları için, diğer örgütlerde olduğu gibi yapılacak faaliyetlerin düzenli yürütülebilmesi için personel
planlaması işlevine gereksinim duyulmaktadır. Planlama olmadan hiçbir faaliyet
yapılamayacağı gibi, plansız ve gereksinimlere yanıt veremeyecek bir personel
süreci ile de hizmetler istenilen şekilde ve düzeyde yürütülemez. Bu sebeple
yönetimin diğer süreçlerini de içine alan ve doğrudan etkileyen planlama süreci,
personel sürecinin de ilk basamağını oluşturur. Personel planlaması, şimdiki ve
gelecekteki personel gereksinimlerini belirlemek, personelin nitelikli ve
nicelikli olmasına dikkat etmek, varolan personelden en üst düzeyde yararlanmak
ve personeli belirlenen amaçlar doğrultusunda yönlendirmek için yapılmaktadır. Bilgi
merkezlerinde personel planlaması yapılırken dikkat edilmesi gereken ve
personel planlamasını etkileyen bir takım faktörler vardır. Örneğin, bilgi
merkezinin türü, dermenin hacmi, hizmetler için tahsis edilen bütçe, kullanıcı
türü ve yoğunluğu ve ülkenin içinde bulunduğu sosyo-ekonomik durum gibi faktörler
personel planlamasını etkileyebilecek unsurlardır. Bu yüzden personel
planlamasını yapacak bireylerin işlerinde uzman, geleceği görebilme ve
değerlendirebilme yeteneğine sahip olması gerekmektedir (Açıkel, 1992: 53). Aynı
zamanda personel planlaması yaparken, ülkede bulunan çeşitli bilgi merkezleri
için uzmanlar tarafından tespit edilen ve oluşturulan personel standardı da göz
önünde bulundurulmalıdır. Bilgi merkezlerinde bilgi hizmetini yerine
getirebilmek için çeşitli düzeylerde ve
niteliklerde personel bulunmaktadır. Meslekten olan ve olmayan şeklinde
gruplandırılabilecek personelin mali giderlerin için, bütçeden önemli bir kısım
ayrılmaktadır. Bu nedenle bütçedeki harcamalar kısmındaki en fazla kalemi
dermeyle birlikte personel giderleri oluşturmaktadır. Bunun için bilgi merkezinin bütçesi oluştururken,
personel unsuru da diğer giderlerle birlikte dikkate alınmalıdır. Bununla
birlikte kamuya bağlı bilgi merkezlerinde çalışan personelin giderleri bilgi
merkezinin bütçesi oluşturulurken dikkate alınmaz; çünkü personel ücretleri ve
diğer giderleri Maliye Bakanlığı kanalıyla ilgili kurumlar tarafından
ödenmektedir.
Bilgi merkezinde personel planlaması ve
personele yönelik karar verme
Bilgi
merkezinde çalışan personel deyince, çeşitli birimlerde çalışan ve bilgi
hizmetini yürüten personel ile diğer işleri (temizlik, bakım, onarım, güvenlik vs.
gibi) yapan personel şeklinde iki gruba ayrılmaktadır. Bilgi hizmetlerinin
yürütüldüğü birimlerde çalışan personelin kütüphanecilik eğitimi ve
formasyonuna sahip olmaları bilgi merkezi yönetimince göz önünde
bulundurulmalıdır. Bu bireylerin meslekten olması, yürütülen faaliyetler ile
ilgili verilecek kararları ve dolayısıyla bilgi sunma hizmetini olumlu şekilde
etkileyecektir. Bununla birlikte bilgi merkezinde gerçekleştirilecek işlerin
tümü uzmanlık gerektirmez; Depo hizmetlerini yürüten, temizlik yapan,
güvenlikten sorumlu olan personelin yaptıkları işler bu grupta
değerlendirilebilir. Personel alımına karar verirken yöneticilerin, gereksinimlere
ve içinde bulundukları koşullara göre bu faktörü de göz önünde tutmaları
gerekmektedir. “Bilgi merkezlerinde
personel gruplaması olarak, belli başlı iki gruplamadan söz edilebilir. Birinci
gruplama, profesyonel ve profesyonel olmayan elemanlar biçimindeki gruplamadır.
Başka bir gruplama ise, profesyonel elemanlar arasında yapılabilir. Profesyonel
elemanların bir kısmı, doğrudan doğruya kütüphane, belge ve bilgi bilimleri
alanında eğitim görmüş olabilirler. Bazı elemanlar ise, bu tür bir meslek
eğitimi yerine, örneğin, tarih, filoloji, matematik vb. gibi çok değişik
alanlarda lisans ya da lisans üstü öğrenim gören ve konu uzmanları olarak
düşünülecek elemanlardır” (Yontar, 1995: 127). Personel yönetimi kapsamında, personelin seçimi,
yerleştirilmesi, eğitilmesi ve değerlendirilmesi gibi işlevler vardır. Tüm bu
işlevler, yönetimi ilgilendiren ve karar verilmesini gerektiren işlevlerdir. Personel
seçimi veya personel alımı, hizmetleri yürütecek ve hizmetlerin devamını
sağlayacak insangücü istihdamını içerir.
Personel seçimi işleminin sağlıklı ve hizmetin niteliğine uygun biçimde
yapılabilmesi için, seçme işleminden önce yöneticinin veya yönetim kademesinin
bir ön hazırlık çalışması yapması gerekir. Örgütün genel politikası
doğrultusunda daha önce hazırlanmış olan personel planlamasına göre, birimlerin
veya bölümlerin personel gereksinimleri tespit edilir. Daha sonra iş analizi
yöntemi ile işin tanımı yapılır. İş tanımının çok iyi yapılması ve iş görenin
(çalışanın) özelliklerinin de bu tanıma göre belirlenmesi gerekmektedir.
Dolayısıyla işe alınacak adayların yönetimce bu tanımlara göre tespit edilmesi
daha sağlıklı olacaktır (Erdoğan, 1991: 11).
Kamuya
bağlı bilgi merkezlerinde personel seçiminde bilgi merkezi yöneticilerinin
tümüyle karar verme yetkileri yoktur; bununla birlikte üst yönetime personelin özelliğini
içeren tavsiye niteliğinde kararlar sunabilmektedirler. Yalnız üniversite
kütüphanelerinde akademik uzman personelin alımı, rektörlük tarafından
yapılmakta, yöneticinin kararı ve talebi doğrultusunda istenilen nitelikteki
personelin alımı gerçekleştirilmektedir. Halen yürürlükte olan 23.7.1965 tarih
ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu gereğince kamu görevlileri dört gruba
ayrılmıştır:
1-
Memurlar;
2-
Sözleşmeli
personel;
3-
Geçici
personel;
4-
İşçiler
(657 Sayılı..., 1993: 3-4).
Söz konusu gruplar
incelendiğinde, kamu alanında bilgi hizmetini yürüten bilgi uzmanlarının
(kütüphanecilerin) büyük çoğunluğunun memur, bir kısmının ise, sözleşmeli
personel statüsünde çalıştığı görülmektedir. T.C. Anayasası’nda Kamu Hizmeti
Görevlileriyle ilgili hükümler kısmında 1.Genel İlkeler MADDE 128’de kamuda
çalışan görevliler ile ilgili şu hüküm vardır:
“Devletin, kamu iktisadî teşebbüsleri ve
diğer kamu tüzelkişilerinin genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü
oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevler, memurlar ve
diğer kamu görevlileri eliyle görülür.
Memurların ve diğer kamu
görevlilerinin nitelikleri, atanmaları görev ve yetkileri, hakları ve
yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir.
Üst kademe yöneticilerinin yetiştirilme usul ve esasları, kanunla özel olarak
düzenlenir”denilmektedir (Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 1997:
122-123) .
Söz
konusu maddede, diğer kamu kurumları gibi bir kamu kurumu olan ve kamu hizmeti
veren milli kütüphaneler, halk kütüphaneleri, araştırma kütüphaneleri, arşiv
kurumları, kamuya bağlı üniversite kütüphaneleri ve yine kamuya bağlı
dokümantasyon ve enformasyon merkezlerine yönelik personel alımı ve personelin
diğer hakları belirtilmektedir. Bununla birlikte, personelde aranacak
niteliklerin ne olması gerektiği, sayısı gibi faktörler bilgi merkezi
yöneticileri tarafından üst kuruma bildirilmekte, personelin alımı çoğunlukla
bu yönde gerçekleştirilmektedir. Bu durum da, bilgi merkezi yöneticilerinin,
personel ile ilgili verdikleri kararlarda ne kadar dikkatli olmaları
gerektiğini göstermektedir. Bu, aynı zamanda tavsiye ettikleri niteliklerin üst
yönetim tarafından kabulü ve onayı anlamına da gelmektedir
Personel
seçimi veya alımı işlemi, hizmetleri yürütecek personelin seçimini içerir.
Personel seçiminde asıl önemli olan nokta, uygun işe uygun kişinin
yerleştirilmesidir. Yani adama göre iş değil, işe göre adam yerleştirme
faaliyetidir; bu personel seçiminde en önemli faktördür. Personel alma işlemi,
işlerin açık bir biçimde belirlenmesini, eleman arama aşamasında duyuru
yapılmasını, işe başvuran elemanlarla görüşülmesini (sınav ve mülâkat
yapılması) ve buna göre personelin alınması ya da alınmamasına karar
verilmesini gerektirir (Yontar, 1995: 127). Personel seçimi, eğer hizmetlerin
daha etkin ve verimli olması isteniyorsa, yöneticinin doğru ve yerinde karar
vermesini gerektirir. Bunun için yönetici, alacağı personelin eğitim durumu ve
iş deneyimi gibi niteliklerine bakmalıdır. Yöneticilerin personel seçiminde
dikkat ettikleri konular farklılık göstermektedir. Örneğin bir yönetici için
eğitim durumu önemli iken, diğeri için deneyim veya yaş daha önemlidir.
Yönetici,
faaliyetlerin bir bütünlük içinde yürütülmesi, görev tanımlamasının yapılması,
personelin eğitimi, becerisi ve deneyim düzeyinin saptanması için kurumunda iş
tanımlaması yapmalıdır. İş tanımı, işin sağladığı yetkiyi, işin örgüt içindeki
yerini, işi yapabilmek için gereken faaliyetleri ve sorumlulukları tanımlar ve
açıklığa kavuşturur (Mucuk, 2000: 351). İş tanımlaması yaparken hangi işin ne
şekilde yapılacağı, ne zaman yapılacağı ve kimin tarafından veya hangi birim
tarafından yapılacağı, diğer birimlerle ilişkilerin ne şekilde olacağı bir form
üzerinde belirtilmelidir. Örneğin, seçim ve sağlama birimi tarafından yapılacak
yayın seçiminin ne şekilde, hangi yolla, ne kadar bütçeyle yapılacağının
belirtilmesi gibi. İş tanımlaması yöneticinin mevzuatla destekli kararlar
bütününü oluşturmaktadır.
Personelin alımına ve eğitimine yönelik
karar verme
Bilgi
merkezi yöneticisi personel seçiminde öncelikle, personelin nitelikli yani
kütüphanecilik formasyonuna sahip olması gerektiğine karar vermelidir. Verdiği
kararın gerçekleşmesi yani ölçütlere uygun personelin alınması durumunda
hizmetlerin etkin ve verimli olması ve istenilen ölçüye gelmesi sağlanacaktır. Aynı
zamanda nitelikli personel alınması durumunda, bu personelin örgüte,
faaliyetlere ve yaptığı işe bakış açısı pozitif ve yapıcı olacaktır. Aksi
takdirde niteliksiz ve hizmete ilgiden yoksun personel, yürütülen hizmetlerde
etkinliği ve verimliliği düşüreceği gibi çevresini de olumsuz şekilde
etkileyecektir.
Personel
seçimi ve alımı gerçekleştirilirken ve bu yönde karar verirken çeşitli
haberleşme ve iletişim kanallarıyla iş duyurusu yapılmalıdır. Duyurularda
alınacak personelin (elemanın) hangi niteliklere sahip olması gerektiği belirtilmeli
ve başvuru için gerekli formlar hazırlanmalıdır. İş duyurusu yapıldıktan ve
bunun devamı olarak iş başvurusu için gerekli işlemlerden sonra mülâkat
yapılmalıdır. Mülâkatın yönetici tarafından mı yoksa yönetici başkanlığında bir
grup tarafından mı yapılacağına karar verilmelidir. Görüşme işlemi
tamamlandıktan sonra, işe alınmasına karar verilen aday ya da adaylar, yine
yasal düzenleme ve kurallara uygun olarak yerleştirilmelidir. Yeni işe alınan
elamanların, örgütte yapmaları gereken işi hemen yapmaları veya yüksek
performans göstermeleri beklenemez. Bu elemanlar, önce diğer elemanlarla
tanıştırılmalı; sonra da yapacağı işe yönelik belli bir eğitimden
geçirilmelidirler (Yontar, 1995: 129).
Personelin
eğitimi ve yetiştirilmesi, bilgi merkezi yöneticinin yetkisi dahilindedir.
Yönetici alacağı kararlarla bu faaliyetleri yönlendirir. Bununla birlikte,
kamuda bulunan bilgi merkezlerinde personel eğitimi bir takım yönetmelikler
dahilinde yürütülür. 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda bu esas
belirtilmiştir. Devlet Memurlarının Yetiştirilmesi hükmünün, Kurumların
Memurlarını Hizmet İçinde Yetiştirme Esasları Madde 214 – (Değişik :
31/7/1970-1327/72 md.) de bu esas şu şekilde belirtilmiştir.
“Devlet memurlarının yetişmelerini sağlamak,
verimliliğini artırmak ve daha ileriki görevlere hazırlamak amacıyla
uygulanacak hizmet içi eğitim, Devlet Personel Başkanlığı tarafından ilgili
kurumlarla birlikte hazırlanacak yönetmelikler dahilinde yürütülür”(657 Sayılı..., 1993: 84).
Teknolojik
gelişmelerin bilgi merkezlerine ve hizmetlerine olumlu yansıması, hizmetlerin
niteliğini ve sunuş biçimini değiştirmiş, materyalde (özellikle görsel-işitsel
materyalde) fiziksel bir takım değişikliklere sebep olmuştur; örneğin bir bilgi
depolama ortamı olarak değerlendirilebilen optik diskler bu grupta
değerlendirilebilir. Bununla birlikte bilgisayar teknolojileri hizmet
üretiminde ve sunumunda yoğun şekilde kullanılmaktadır. Ortaya
çıkan bu tür değişiklikler, yenilikler ve diğer etkenler (yeni alınan
personelin eğitimi gibi) bilgi merkezlerinde hizmet içi eğitimi gerekli
kılmıştır. Varolan personelin hizmet verimini ve kalitesini arttırmak ve yeni
teknolojiye uyumunu sağlanmak için kurum içinde hizmet içi eğitim verilmelidir.
Aynı zamanda yeni alınan personelin eğitilmesi ve birimler arası rotasyonun
gerekliliği, hizmet içi eğitimi zorunlu kılmaktadır. Yönetici, personelin kurum
içinde veya kurum dışında yetiştirilmesine ve eğitilmesine karar verirken,
bunun nasıl yapılması gerektiğini bilmelidir. Bu da yöneticinin personelin
niteliği ve çalışması hakkında fikir
sahibi olmasına bağlıdır. Çünkü hizmet içi eğitimi zorunlu kılan faktörler
yenilikler, gelişmeler, personelin iş bilgisi ve performansı gibi etkenlerdir.
Bilgi merkezi yöneticisi, personelin yetiştirilmesine karar verme aşamasında,
personelin niteliğine göre aşağıdaki eğitim yöntemlerini dikkate almalıdır:
·
Personeli
bilgi ve becerisini arttıracak ilgili kurslara göndermelidir;
·
Birimler
ya da bölümler arası rotasyon (dönüşüm) eğitimi yaptırmalıdır;
·
Seminer,
konferans ve sempozyum gibi bilgisini ve görgüsünü arttıracak etkinliklere
göndermelidir;
·
Süpervizörlük
eğitimi verdirmelidir. Yani yetiştirilmesi gereken personelin daha deneyimli
bir personelin yanında yetiştirilmesine ve eğitimine yönelik çalışmalar
yapmalıdır.
Sonuç
Personel
yönetimi ve personele yönelik kararlar, personel ile ilgili tüm faaliyetleri
kapsamaktadır. Personel, yönetici tarafından yönlendirilen hizmetleri yürüten
unsur olduğundan, personelin niteliği hizmetleri doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle
personel seçimi titiz bir işlem ve yerinde kararları gerektirmektedir.
Personelin kütüphanecilik veya bilgi ve belge yönetimi formasyonuna sahip
olması hem sunulacak hizmetin kalitesini ve verimliliğini yükseltecek
dolayısıyla kullanıcı tatminini sağlayacak hem de yöneticilerin personeli göz
önünde bulundurarak yerinde, zamanlı, etkili ve amaca ulaştırıcı kararlar
vermesine neden olacaktır. Bununla birlikte personelin kullanıcı ile doğru
iletişimi sağlanarak kullanıcı memnuniyeti de sağlanmış olacaktır.
KAYNAKÇA
657 sayılı devlet memurları kanunu. (1993). Ankara: T. C. Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığı.
Açıkel, Şaziye (Rashid). (1992). Üniversite kütüphanelerinde personel yönetimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Erdoğan, İlhan. (1991). İşletmelerde personel seçimi ve başarı değerleme teknikleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi.
İnsan kaynakları yönetimi ve küçük ve orta
ölçekli işletmeler. (2000). Nazmiye Demir...[ve bşk.]. Ankara: Milli
Prodüktivite Merkezi.
Mucuk, İsmet. (2000). Modern işletmecilik. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
Özgen, Hüseyin. (1992). İşletme yönetiminde güncel konular I. Adana: İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
Türkiye cumhuriyeti anayasası. (1997). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Yontar, Aysel. (1995). Kütüphane ve belge-bilgi merkezlerinde bilimsel yönetimin önemi. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi.
* Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü’nde Araştırma Görevlisidir.