Deniz iş konvansiyonu kapsamında gemi adamının terki ve sonuçları
Abstract
Uluslararası karakteri haiz denizcilik sektöründe, gemi adamlarının donatanları tarafından yabancı bir limanda terk edilmeleriyle sıklıkla karşılaşılmaktadır. Terk olaylarının sorun teşkil etmesinin nedeni, gemi adamlarının, ülkelerinden uzakta yabancı bir devlette çoğu zaman temel ihtiyaçlarını dahi karşılamaktan aciz bir şekilde bırakılmaları karşısında muhatap bulamamalarıdır. Çalışmanın ilk bölümünde, Deniz İş Konvansiyonunun 2014 tarihli Değişiklikleriyle teminat altına alınan terk olayları ve terkin hukuki sonucu genel olarak incelenmektedir. 2014 tarihli Değişikliklerinin oluşturulmasında görev alan IMO/ILO Ortak Çalışma Grubu'nun faaliyetleri kronolojik olarak ele alınarak, değişikliklere kadarki mevcut yapı irdelenmektedir. Çalışmanın ikinci bölümünde, Deniz İş Konvansiyonunda terkin ne şekilde düzenlendiği anlatılmaktadır. Terkin oluşumuna sebebiyet veren haller ele alınmaktadır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise, terkin hukuki sonuçları değerlendirilmektedir. Terke karşı getirilen mali güvence sistemi ile bayrak ve liman devletinin bu kapsamdaki yükümlülükleri anlatılmaktadır.