Sesbilgisel farkındalık becerilerinin sözcük okuma becerisi ile ilişkisinin incelenmesi: boylamsal bir çalışma
Abstract
Bu araştırmada anasınıfına devam eden öğrencilerinin sesbilgisel farkındalık becerilerinin ilkokul birinci sınıftaki sözcük okuma becerisi ile ilişkisi incelenmiştir. Çalışma grubu 133 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcıların tümünün anasınıfında sesbilgisel farkındalık becerileri, ilkokul birinci sınıfta ise sözcük okuma becerisi değerlendirilmiştir. Anasınıfında yapılan değerlendirmelerde Erken Okuryazarlık Testi EROT' un Sesbilgisel Farkındalık Alt Testi kullanılmıştır. İlkokul birinci sınıfta ise uluslararası bir projede oluşturulmuş olan ve 42 sözcük çiftinden oluşan, bilgisayar destekli bir program ile veri toplanmıştır. Araştırmanın verileri Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda; sözcük çözümleme doğruluğu ve sözcük çözümleme hızı açısından bakıldığında, iyi sesbilgisel farkındalık becerilerine sahip okuyucuların sözcük okuma performansının zayıf sesbilgisel farkındalık becerilerine sahip okuyuculara göre anlamlı düzeyde farklılaştığı; iyi sesbilgisel farkındalık becerilerine sahip okuyucuların sözcükleri daha doğru ve daha hızlı çözümlediği görülmüştür. Sesbilgisel farkındalık becerisi, sözcük çözümleme doğruluğu ve sözcük çözümleme hızı arasındaki ilişkiler okuyucu grupları temelinde değerlendirildiğinde; iyi sesbilgisel farkındalık becerilerine sahip okuyucularda sesbilgisel farkındalık ile sözcük okuma doğruluğu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki gözlenirken, sesbilgisel farkındalık ile sözcük okuma hızı arasında negatif yönde orta düzeyde bir ilişki gözlenmiştir. Sözcük okuma doğruluğu ile sözcük okuma hızı arasında ise negatif yönde orta düzeyde bir ilişki gözlenmiştir. Zayıf sesbilgisel farkındalık becerilerine sahip okuyuculardan elde edilen bulgular incelendiğinde grubunun sesbilgisel farkındalık toplam puanları ile sözcük okuma doğruluğu ve sözcük okuma hızı arasında anlamlı bir ilişki gözlenememiştir. Ancak sözcük okuma doğruluğu ile sözcük okuma hızı arasında ise negatif yönde güçlü bir ilişki gözlenmiştir.