Beden eğitimi öğretmenlerinin yönetici olmaya isteklilik düzeylerinin belirlenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin okul yöneticisi olma isteklerinin çeşitli
değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde
yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Yozgat ilinde ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan
150 beden eğitimi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise ilköğretim ve ortaöğretim
kurumlarında çalışan 109 (81 erkek, 28 kadın) beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada,
Çalık ve Tüzel (2014) tarafından öğretmenlerin okul yöneticisi olmalarına ilişkin isteklilik ve uyum
düzeylerini belirlemek amacıyla geliştirilen “Okul Yöneticisi Olmaya İsteklilik ve Uyum Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçek, 28 maddeden, “statü ve kazanç”, “çalışma koşulları”, “mesleki yeterlik ve başarı
inancı” ve “özel hayatı dengeleme” olmak üzere dört boyuttan oluşmaktadır. Parametrik test
varsayımlarından bağımsız değişkenin her bir kategorisinde bağımlı değişkenin normal dağılım
göstermediği tespit edildiğinden verilerin analizi parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U ve
Kruskal Wallis testi ile yapılmıştır. Sonuç olarak beden eğitimi öğretmenlerinin yöneticiliğe istek duyma
düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, kıdem, eğitim düzeyi, okul nüfus büyüklüğü, daha önce yöneticilik
sınavına girmiş olma, daha önce soruşturma geçirmiş olma, yöneticilik tecrübesi, tören tertip
komisyonlarında görev alma gibi değişkenlerden etkilendiği söylenebilir.