Anadolu liseleri öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin beklentileri ve eğitimlerine yükledikleri anlamların eleştirel perspektif bağlamında çözümlenmesi
Özet
Bu çalışmada, Ankara'daki Anadolu Liseleri dokuzuncu sınıf öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin beklentileri ve eğitimlerine yükledikleri anlamları; eleştirel eğitim perspektifi çerçevesinde analiz etmektir. Bu bağlamda Anadolu Lisesi dokuzuncu sınıf öğrencilerinin eğitimi anlamlandırmaları ve eğitim ile ilgili beklentilerine yönelik görüşleri, kişisel özellikleri (yaş, cinsiyet, farklı ilçelerdeki okullarda eğitim görmeleri) itibariyle saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma Ankara ilinde bulunan Anadolu liselerinden rastgele seçilmiş dokuzuncu sınıf öğrencileri ile görüşme yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın amacına ve yaklaşımına uygun olarak araştırmanın verileri, derinlemesine görüşme tekniği ile oluşturulmuştur. Derinlemesine görüşme tekniği ile, Anadolu Lisesi dokuzuncu sınıf öğrencilerinin ifadeleri ve deneyimlerinden yola çıkarak mümkün olduğunca bütünlüklü bir imge inşa etmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma kapsamında derinlemesine görüşme tekniklerine başvurulmuştur. Bu araştırmada Anadolu Lisesi dokuzuncu sınıf öğrencilerinin eğitim anlayışla ilgili görüşleri yaş, cinsiyet ve farklı ilçelerdeki okullara göre birbirlerine benzer durum tespit edilmiştir. Öğrencilerin sosyal aktivitelerine ilişkin görüşleri yaş, cinsiyet ve farklı ilçelerdeki okullara göre benzer durum tespit edilmiştir. Öğrencilerin müfredat ile ilgili görüşleri yaş, cinsiyet ve farklı ilçelerdeki okullara göre benzer durum tespit edilmiştir. Öğrencilerin sınavlar ile ilgili görüşleri yaş, cinsiyet ve farklı ilçelerdeki okullara göre benzer durum tespit edilmiştir. Öğrencilerin gelecekle ilgili beklentileri ile ilgili görüşleri yaş, cinsiyet ve farklı ilçelerdeki okullara göre benzer durum tespit edilmiştir.
In this study, it is aimed to analyze the expectations and the meanings of Anatolian High School students in Ankara for their education within the framework of critical educational perspective. In this context, it was tried to determine the views of Anatolian High School's ninth grade students regarding their education and their expectations regarding education as well as their personal characteristics (age, gender, education in schools in different districts). The research was conducted using the interview method with ninth grade students randomly selected from Anatolian high schools in Ankara. In accordance with the purpose and approach of the research, the data of the research was formed by using in-depth interviewing technique. With the in-depth interview technique, Anatolian High School students tried to construct an image as wholesome as possible based on their expressions and experiences. In this research, in-depth interviewing techniques were applied within the scope of qualitative research. In this study, the opinions of the ninth grade Anatolian High School students regarding educational understanding were found to be similar in terms of age, gender and schools in different districts. The views of the students on social activities were determined by age, gender and similar situation in schools in different districts. The views of the students regarding the curriculum were similar to those of the schools in different districts. The opinions of the students regarding the examinations were determined according to age, gender and schools in different districts. The opinions of the students regarding their future expectations were similar to those of the schools in the age, gender and different districts.