Sevim Burak metinleri üzerine bir performans uygulaması
Abstract
Rönesanstan itibaren Batı sahne sanatlarının modernleşme hareketleri, nihayetinde; dans, müzik ve tiyatronun geleneksel sınırlarının silindiği, tür ve anlatım tekniklerinin iç içe çalışabildiği, ayrıca "estetik" kaygıların birincil yerini felsefe ve siyasetin devraldığı, "performans" adıyla benimsenen yeni bir biçime erişir. Performans; gelenek dışı konuları, alternatif yöntemlerle ifade eden seyirlik yapıttır. Tez; Jacques Derrida'nın "hayalet" felsefesini zemin alan bir dramaturji yaklaşımı önermesi ve bunun uygulamasıdır. 22/11'in Sevim Burak metinlerinden esinlenerek projelendirdiği Bana Islak Mayonuzu Gösterin adlı performans yapıtının düşünsel ve estetik çözümlemesini yapmak için, yapıtın tüm yaratıcı ve oluşturucu unsurlarını "hayalet" üzerinden okur. Böylelikle tez; ardıl bir dramaturji çalışması olarak Burak metinlerinin hayaletsiliği ve Derridavari niteliğini araştırır ve Bana Islak Mayonuzu Gösterin performans projesi çerçevesinde; Burak metinlerini "hayaletlerle hasbihal", dramaturjiyi bir "hayalet avı", koreografiyi "hayalet yazım", bedenleri birer "perili ev", reji üslubunu "hayaletlerle rastlaşma" ve mekânı da "hayalet mimarî" olarak yorumlar.
Since Renaissance, the movements of modernization in Western performing art practices eventually destined to a new form called "performance" where the conventional boundaries of dance, theatre and music have been blurred and styles and techniques are intermingled. Therefore, philosophy and politics took the first row rather than "aesthetic" concerns. Performance is a watchable piece which expresses unconventional issues through alternative ways. This dissertation is a proposition of dramaturgical approach which is based upon the philosophy of Jacques Derrida's "spectre" and implementation of it. In order to investigate aesthetic and ideational features of 22/11's project Let Me See Your Wet Bathing Suit which is inspired by the text of Sevim Burak, this dissertation, reads all aspects of creation of the piece through "spectre". Suitably the dissertation begins with conveying the essence of being or assuming as a "performance" by delivering prior notions or principles of praxis. Then continues with arguing the Derridean aspects of Burak's writings. Afterwards it interprets the text of Burak as "conversation with spectres", approach of dramaturgy as a "ghost hunting", practice of choreography as a "spectre writing", performers' bodies as "haunted houses", manner of direction as "encountering with spectres" and space of performance as "spectre architecture" in the context of Let Me See Your Wet Bathing Suit.