Suriye iç savaşı ve İran medyası: Uluslararası ilişkiler, kamuoyu ve hegemonya
Abstract
İran İslam Cumhuriyeti 2011 yılında başlayan Suriye iç savaşı sürecinde Beşşar Esad başkanlığındaki Suriye rejimine destek vermiş, oradaki bazı silahsız ya da silahlı grupları destekleyerek, eğiterek ve Suriye'ye asker göndererek Suriye İç Savaşı'na müdahil olmuştur. İran, Suriye'deki söz konusu varlığını ve faaliyetlerini, 'terörle mücadele', 'emperyalizm ile savaş', 'İslam'ı koruma', 'bölgedeki istikrar veya barışı sağlama' gibi argümanlarla savunmuştur. İran, Suriye iç savaşı sürecinde hem kendi ülkesinde hem de uluslararası platformlarda kendi politikalarını meşrulaştırmak ve bu politikalara 'rıza' devşirmek için özel bir çaba sarf etmiştir. Bu doğrultuda, İran kendi devlet medyasını etkin bir ideolojik propaganda aracı olarak kullanmıştır. Bu tez, İran devletiyle organik ilişki içerisindeki geniş medya ağına dâhil edilebilecek gazetelerin, haber ajanslarının ve internet sayfalarının Suriye iç savaşı ile ilgili yaptığı yayınları içerik analizine tabi tutarak, İran medyasının İran devletinin Suriye iç savaşındaki konumunu hangi temalar ve iddialar ile haklılaştırmaya çalıştığını inceleyecek. Tezde yapılan çözümleme, medya üzerinden rıza devşirme ve hegemonya tesis etme ihtiyacının yalnızca "demokratik rejimler" için değil aynı zamanda İran gibi otoriter devlet yapılanmalarında da hayati bir öneme sahip olduğunu savunacak.
Throughout the course of the Syrian civil war that started in 2011, the Islamic Republic of Iran has supported the Syrian state under Bashar Assad and involved in the war through providing logistic assistance to both armed and unarmed fighting groups, sending its own tropps to the Syrian territory. The Iranian state has striven to legitimize its position in the Syrian civil war with such themes and notions as 'fight against terrorism', 'fight against imperialism', 'ensuring peace and stability in the region' and 'protection of Islam'. Islam has engaged in streneous efforts to manufacture public consent to its strategies in Syria both in its own domestic context and in international platforms. In this vein, Iran has utilized its own media as an effective propoganda tool. This thesis carries out a content analysis of those publications of the newspapers, news agencies and journalistic internet websites that are organically linked to the Iranian stateand investigates the themes and arguments the Iranian media has utilized for the puropose of legitimizing the Iranian state's position in the Syrian civil war. With such a content analysis the thesis will assert that the use of media to manufacture consent and build hegemony is of critical significance for not only so called democratic states with properly functioning parliamentary systems but also for those autocratic states such as Iran.