Türk Sorumluluk Hukukuna göre demiryolu işletenin akit dışı sorumluluğu
Özet
Bu tezde öncelikle, demiryolu taşımacılığı, demiryolu aracı ve demiryolu işleteni hakkında genel bir bilgi verilmiştir. Çalışmada genel olarak, demiryolu işletmesinin hangi gerekçelerle önemli ölçüde tehlike arz eden bir işletme olduğu ve demiryolu araçlarından kaynaklanan tehlike sorumluluğunun karakteristik rizikosu değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda, Almanya, İsviçre ve Avusturya hukuklarında olduğu gibi özel bir Demiryolu Kanunu'nun ülkemiz açısından da ihtiyaç olduğuna dair kanaatimiz açıklanmıştır. Demiryolu işletenin sözleşme dışı sorumluluğun hukukî niteliği ve şartları, mevcut kanunî düzenlemeler doğrultusunda, hemzemin geçit dışında meydana gelen tren kazaları, karayolu dışında seyreden tramvayın sebebiyet verdiği kazalar ve metro kazaları ile hemzemin geçitte meydana gelen tren kazaları ve karayolu üzerindeki raylarda seyreden tramvayın sebebiyet verdiği kazalar olarak ikili bir ayrım yapılmak suretiyle incelenmiştir. Demiryolu araçlarının sebebiyet verdiği demiryolu kazaları sonucu zarara uğrayan üçüncü kişilerin, demiryolu işleteni ve diğer sorumlulara yöneltecekleri maddî-manevî tazminat davalarını hangi hukukî sebeplere dayanarak, hangi mahkemelerde ve hangi sürelerde açmaları gerektiğine de ayrıca değinilmiştir.
In this thesis firstly, a general information about railway transport, railway vehicle and railway operator has been given. In general in the study, for which reasons the railway operation is a considerably dangerous enterprise and the characteristic risk of the dangerous liability arising from the railway vehicles have been evaluated. In this context, our view on the necessity of a special Railway Law for our country as it is in Germany, Switzerland and Austria has been explained. The legal nature and conditions of the non-contractual liability of the railway operator in accidents caused by the train, the tram or the subway traveling outside the highway; and, the legal nature and conditions of the non-contractual liability of the railway operator in accidents caused by the train or the tram traveling on the highway, have been examined by making a binary distinction. The material and spiritual indemnity lawsuits against the railway operators and other responsible persons which are brought by third persons who have been injuried because of the railway accidents caused by the railway vehicles by relying on which legal reasons, in which courts and in which periods should be brought, have been stated.