Avrupa Birliği İş Hukuku yönergeleri karşısında 4857 Sayılı İş Kanununun durumu
Abstract
Çalışmamızda, tez kapsamında bulunan konular çerçevesinde Avrupa Birliği yönergeleri ile 4857 sayılı İş Kanunumuz karşılaştırılarak farklılıkların tespit edilmesi suretiyle İş Kanunumuzun, ilgili Avrupa Birliği yönergeleriyle ne ölçüde uyumlu olduğu değerlendirilmeye çalışılmıştır.İş Kanunumuzda AB yönergelerindeki gibi işçilerin bilgilendirilmesine, danışılmasına ve yönetime katılmasına imkan veren genel bir yasal düzenleme ve yönetime katılma modeli bulunmamaktadır. Bir diğer önemli eksiklik sendikasız işyerlerinde işçilerin temsil edilememesidir. Ayrıca İş K.'nunda esnek çalışma modellerini düzenleyen hükümler yeterince açık ve çalışma hayatının ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte değildir.Çalışmamızda belirtilen eksikliklerine rağmen 4857 sayılı İş Kanununun yönergelerde yer alan birçok AB normunu iş hukukumuza aktardığını ve bu yönüyle İş Kanununun gerekçelerinde belirtilen esasların ve hazırlanırken varılmak istenen amacın büyük ölçüde gerçekleştiğini söyleyebiliriz. Ancak çalışmamızda eksiklikleri vurgulanan hususlarda özellikle işçi temsilciliği ile endüstriyel demokrasinin araçları olan işçilerin bilgilendirilmesi, danışılması ve yönetime katılım konularında bir ilerleme kaydedilmedikçe, tam anlamıyla bir uyum söz konusu olmayacak ve eleştiriler yapılmaya devam edecektir.Abstract In our study Directives of European Union and Labor Law No. 4857 have been compared within the subjects included in the thesis and differences have been determined and thus we have tried to find out to what extent our Labor Law is compatible with the relevant Directives of European Union.In our Labor Law there is not any general legal arrangement allowing employees in order to inform, consult and participate in the management and model for participating in the management just like in EU Directives. The other significant deficiency is that employees could not be represented at work places without union. Also provisions arranging flexible working models in the Labor Law are not perfectly clear and are not at a quality to meet requirements of the working lifeDespite deficiencies as referred in our study we may state that our Labor Law No. 4857 has transferred a lot of EU norms in Directives to our labor legislation and by this way principles as specified under the justifications of the Labor Law and objectives desired to be attained when it was prepared have been realized to a great extent. However, unless on matters whose deficiencies have been emphasized especially workers? representation and getting employees informed, consulted and on matters regarding their participation in the management which are the means of industrial democracy have been made progress, there shall not be a harmonization in the proper sense and criticism shall be continued.