Anadilinde eğitim hakkı
Göster/ Aç
Yazar
SÜRMELİ, Hazal (Yazar)
SANCAR , Mithat (Tez Danışmanı)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Son zamanlarda Türkiye’nin gündemini oldukça meşgul etmesine rağmen anadilinde eğitimle neyin kastedildiği ve anadilinde eğitim hakkının teorik arka planının ne olduğu çok net değildir. Bu tez çalışmasında, bahsi geçen eksiklikten yola çıkılarak anadilinde eğitim hakkı için teorik bir temel şekillendirilmeye çalışılmıştır. Bu teorik temellendirme çabası, azınlık hakları terminolojisine başvurmadan, birbiriyle bağlantılı olan dil hakları ve kültürel kimlik hakları kategorileri üzerinden yürütülmüştür. Anadilinde eğitim hakkı bu iki hak kategorisi üzerinden yürütülürken, hakkın, belli bir sınıflandırmaya tâbi tutulmaksızın, öncelikli bir insan hakkı olduğu olgusu vurgulanan noktalardandır.Bu çalışmada, anadiline eğitim hakkına dair teorik incelemelerin ve sınıflandırmaların yanı sıra pratikte çeşitli devletlerin anadilinde eğitim uygulamalarına ve uluslararası düzenlemelerine dair örnekler de bulunmaktadır. Bu örnekleri ise, Türkiye Cumhuriyeti ulusal mevzuatı ve bu kapsamda anadilinde eğitim uygulamalarının analizi takip etmektedir.AbstractEven though it is one of the main issues in Turkish agenda in recent years, neither the term education in mother tongue nor the theoretical background of right to education in mother tongue is clear. Regarding this deficiency, this thesis tries to formulate a theoretical ground for the right to education in mother tongue. The attempt in formulating a theoretical ground is conducted through the categories of language and cultural identity rights, which are interconnected, without applying to the terminology of minority rights. In analyzing right to education in mother tongue through these categories, the main concentration is the fact that, without projecting any classification, this right is a primary human right.In this study, apart from the theoretical examinations and classifications of right to education in mother tongue, there is the analysis of the policies of variety of states and international regulations on the education in mother tongue. This is followed by the analysis of the Turkish Republic National Legislation and, within this scope, the regulations on education in mother tongue in Turkey.