Milli eğitim denetçilerinin risk odaklı kurum denetim modelini benimseme ve okullarda uygulanabilir bulma düzeyleri
View/ Open
Author
ÇINKIR, Şakir (Tez Danışmanı)
KATİPOĞLU, İlke (Yazar)
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Denetim Başkanlığı’ndagörev yapan Milli Eğitim Denetçilerinin görüşlerine göre, risk odaklı kurum denetimmodelinin benimsenme ve okullarda uygulanabilir bulma düzeyinin saptanmasıamaçlanmıştır. Risk odaklı kurum denetim modelinin kurulması için gerekli unsurlar,risk analizi, kalite geliştirmeden oluşan modelin alt boyutlarının benimsenme veokullarda uygulanabilir bulunma düzeyleri ile bunların cinsiyet, öğrenim durumu,unvan, kıdem, yaş ve branş değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığıincelenmiştir. Araştırmada tarama modeli (betimsel) kullanılmıştır. Araştırmanınevrenini veri toplama aracının uygulanması sırasında Rehberlik ve DenetimBaşkanlığında görev yapan 319 Milli Eğitim Denetçisi oluşturmuştur. Gönüllülükilkesine dayalı olarak tüm evrene uygulanan veri toplama aracının geri dönüş oranı%50,15 olmuştur. Dolayısıyla, bu araştırmada istatistikî analizler toplam 160Başdenetçi, Denetçi ve Denetçi Yardımcısı görüşüne dayalı olarak yapılmıştır.Araştırmacı tarafından geliştirilen risk odaklı kurum denetim modeli ölçeği“modelin kurulması için gerekli unsurlar”, “risk analizi” ve “kalite geliştirme” altboyutlarından oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, 2013 yılı şubat ayında MilliEğitim Bakanlığı Rehberlik ve Denetim Başkanlığı tarafından tüm Milli EğitimDenetçilerine yönelik düzenlenen hizmet içi eğitim seminerinde toplanmıştır.Toplanan veriler, SPSS programıyla çözümlenmiştir. Risk odaklı kurum denetimmodelinde yer alan alt boyutların benimsenme ve okullarda uygulanabilir bulunma düzeylerinin değerlendirilmesinde; aritmetik ortalama ve standart sapmakullanılmıştır. Yine risk odaklı kurum denetim modelinin alt boyutlarınınbenimsenme ve okullarda uygulanabilir bulunma düzeylerinde; cinsiyet ve öğrenimdurumu değişkenlerine bağlı olarak anlamlı bir farkın olup olmadığı ilişkisiz MannWhitney-U testi; unvan, kıdem, yaş ve branş değişkenlerine bağlı olarak anlamlı birfarkın olup olmadığı ise Kruskal Wallis H analizi ile sınanmıştır.Bu araştırmada elde edilen sonuçlar şu şekilde özetlenebilir:Risk odaklı kurum denetim modelinin kurulması için gerekli unsurlar altboyutunu Milli Eğitim Denetçileri “tamamen” benimsemekteyken; “büyük ölçüde”okullarda uygulanabilir bulmuşlardır. Risk analizi alt boyutunu Milli EğitimDenetçileri “tamamen” benimsemekteyken; “büyük ölçüde” okullarda uygulanabilirbulmuşlardır.Kalite geliştirme alt boyutunu Milli Eğitim Denetçileri “tamamen”benimsemekteyken; “büyük ölçüde” okullarda uygulanabilir bulmuşlardır.Sonuç olarak, Milli Eğitim Denetçilerinin genel olarak risk odaklı kurumdenetim modelini benimsediği ve okullarda uygulanabilir bulduğu söylenebilir.Ancak, bu modelin uygulamaya konması için öncelikle eğitim kurumlarınıntemsilcilerinin de katılımıyla her okul türüne göre kalite standartları belirlenmeli,uzman denetçilerden oluşan bir “e-denetim sistemi” kurulmalıdır. Diğer yandan,modelin uygulanma sürecinde denetçilerin başrolde olduğu düşünüldüğünde; riskanalizi, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı gibi alanlarda denetçi yeterlikleriningeliştirilmesi gerekmektedir.AbstractIn this study, it was aimed to determine Ministry of National EducationInspectors’ adoption level of risk-based inspection modeland their consideration ofits applicability at schools. The model consists of necessary elements to establishrisk-based inspection model, risk analysis and quality improvement subdimensions.The subdimensions of the model were examined according to subjects’ level ofadoption and consideration of its applicability together with the variables; sex, theschool they graduated, degree, seniority in the position, age and subject taught atschool in order to see if there were differences. The population of the study consistedof 319 Ministry of National Education Inspectors and the sample consisted of 160319 Ministry of National Education Inspectors.The data which was collected making use of the scale developed by theresearcher was analyzed with SPSS. In the analysis of the subdimensions of the riskbasedinspection model in terms of adoption level and consideration of itsapplicability, mean and standard deviation were used. Moreover, in the analysis ofthe subdimensions of the risk-based inspection model in terms of adoption level andconsideration of its applicability according to variables sex and the school theygraduated Mann-Whitney U test was used in order to see if there were differences.Kruskal Wallis H test was used ın the analysis of the variables, seniority in theposition, age and subject taught at school in order to see if there were differences.The results can be summarized as follows:The inspectors “completely” adopted the ideas in the subdimension ofnecessary elements to establish risk-based inspection model but found them “highly” applicable at schools. The inspectors “completely” adopted the ideas in thesubdimension of risk analysis but found them “highly” applicable at schools. Theinspectors “completely” adopted the ideas in the subdimension of qualityimprovement but found them “highly” applicable at schools.As a result, it can be said that risk-based inspection model was generallyadopted by Ministry of National Education Inspectors and was found to be applicableat schools. However, in order to put this model into practice, the quality standardsaccording to each school type should be set down with the participation of therepresentatives from educational institutions, e-inspection system should beestablished by specialist inspectors as a priority. On the other hand, considering thatthe inspectors should take the significant role in the application stage of this model,the competencies of the inspectors should be developed in the areas such as riskanalysis, the use of information and communication technologies etc.