DERGİ REKLAMLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET GÖSTERGELERİ: FHM VE COSMOPOLITAN REKLAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEMESİ
Göster/ Aç
Yazar
TEKVAR, Sırma Oya (Yazar)
GENCEL BEK, Mine (Tez Danışmanı)
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu tez çalışmasında, dergi reklamlarında toplumsal cinsiyet rollerinin nasıl örüldüğünü ve klişelerin nasıl sunulduğunu incelemek için, erkeklere yönelik FHM dergisi ile kadınlara yönelik Cosmopolitan dergisinin 2004 yılına ait, ulaşılabilen dörder sayısındaki, toplam 230 reklam incelenmiş ve her iki dergi reklamları, kültürel çalışmalar ışığında karşılaştırmalı olarak çözümlenmiştir. Reklam metinlerinin çözümlemesi yapılırken göstergebilimsel yöntem kullanılmış ve bununla beraber, çözümlemeleri desteklemesi ve pekiştirmesi amacıyla içerik çözümlemesine de başvurulmuştur. Tüketim teşvik edilerek ve toplumsal cinsiyet klişeleri yeniden üretilerek modern kültürün idealleştirildiği savıyla elde edilen bulgulara ve çözümlemelere göre öncelikle, incelenen Cosmopolitan sayılarındaki reklam sayısının FHM sayılarındaki reklam sayısının yaklaşık beş katı fazla olduğu bulgulanmıştır. Cosmopolitan reklamlarında dilsel metne, FHM reklamlarında ise görsel metne daha çok yer verilmiştir. Cosmopolitan reklamlarında kadın göstergelerinin oranı, FHM reklamlarındaki erkek göstergelerinin oranına göre anlamlı derecede yüksek çıkmıştır. Bununla beraber Cosmopolitan reklamlarında, kadınlığa dair klişeler FHM reklamlarındaki kadın klişelerine göre çeşitlilik arz etmektedir. FHM\'de açıkça cinsel ilişkiyi çağrıştıran reklamlara rastlanmamışken, Cosmopolitan\'da bu tür reklamlar bulgulanmıştır. Her iki dergi reklamlarında da fetişizme ve diğer cinsel fantezilere değin göstergeler tespit edilmiştir.